Social Icons

Pages

15 May 2006

Ratapan Manusia Jalang

aku telah melukis siang dengan dosa
aku telah melukis malam tanpa bertobat

aku hanya seperti manusia jalang di tepi jurang
bermain-main dengan sumbu kematian tanpa tali maupun alas kaki

ahh... mungkin aku melata hina di atas muka bumi
bahkan lebih hina dari semua itu

bukannya aku ingin seperti ini

aku pun ingin seperti dirimu

yang menggunakan mata untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Nya
yang menggunakan telinga untuk mendengar ayat-ayat Nya
yang menggunakan hati untuk memahami ayat-ayat Nya

apakah layak aku menjadi jiwa yang telah terbeli untuk ditukar dengan syurga Nya ??

Wahai Al-Ghoffur... aku tak sanggup mencicipi neraka Mu
selamatkan aku dengan Rahman dan Rahiim Mu

1 comment:

Anonymous said...

kadang aku termenung..
melihat gunung disekitarku..
melihat awan, bumi..
mereka beruntung..
mereka bisa menolak untuk tidak dijadikan khalifah di dunia ini..
mereka beruntung..

hidupku berlimpah dosa..
dan hanya secuil2 pahala yang dapat diraih olehku
betapa aku malu .. ampunilah aku Rabbku..

...
lam kenal yak ;)